“اللى يحبك مش هيخليك زعلان” | صوت مصر نيوز

الجمعة 26-10-2018 02:38

حزين

بقلم تقوى مجدي

 




البنى آدم اللي يكون حزين أو bad condition مع انسان بيحبه، i think انه محبوش ويحط بين كلمه يحبه مليوووون خط.
اللي يحبك مش هيخليك زعلان اللي بيحبك مش مش هيخليك تشتاق لحياتك قبله أو بدونه اللي بيحبك هيكون هو سبب سعادتك وابتسامتك، اللي بيحبك مش هيخليك تفكر قد ايه انت كنت انسان مرتاح من غيره وقبل مايدخل حياتك وكنت مرتاح البال . قال نزار قباني “حزن يغتالني وهم يقتلني وظلم حبيب يعذّبني آه! ما هذه الحياة” .
وقال الله تعالى{ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا} .
However
من المفروض اللي بيحبك يخليك تضحك تبتسم تحب حياتك بوجوده، يخليك تبتسم كل ما تفتكره، وكل ما افتكرت أيامه، وكل ما افتكرت صوته، وكل شئ بينكم في موده ورحمه.
وان حصل عكس كل الكلام ده، فهو إنسان لا يحبك لأن انت مش حابب نفسك معاه. لأن انت مش عارف ولا قادر تتعايش معاه، لأن انت مشتاق لنفسك وحشتك روحك من غير هم وكلكعه.
البنى آدم اللي يخليك مشتاق لنفسك بني آدم مريض بيحس من جوه بنقص، ولا يعرف ولا يفقه اي شئ عن الحب وأعمي القلب قبل النظر مشفش الحلو اللي فيك ولا حسسك بأهمية وجودك في حياته. ضيعك، وعقدك، خلاك تروح لحياه تانيه ودور على نفسك مع ناس تانيه.
اصحوا وركزوا على طريقكم وحياتكم ومستقبلك Ignore any negative thoughts أو تجاهل اي أفكار سلبيه ممكن تحسسك بعدم ثقتك بنفسك.
وان قرأتم كلامي هذا وابتسمتوا معنى هذا أن يوجد خلل واضح موجود في الإنسان الموجود في حياتك أو كنت تعتبره كل شئ له قيمه في حياتك.

 

اضف تعليق